body ABC Przedsiębiorcy - sprawdź czy masz dobrze! - Łukasz Litwin
pinKs. Brzóski 17, 21-400 Łuków

ABC Przedsiębiorcy – sprawdź czy masz dobrze!

alt text

Mając Firmę można wpaść w pułapkę biegu. Pędzimy za Klientami, zyskami, reputacją często zapominając o podstawach, które mogą nam ułatwić prowadzenie Biznesu.
Odpowiedz sobie na pytania:

➡ Czy wiesz, co jest istnym Vadamecum Firmy, które działa Online?

➡ Używasz narzędzi, które mogą pomóc Ci w zarządzaniu sobą i firmą?

➡ Czy Twoja Firma prezentuje się profesjonalnie?

Jeśli na którekolwiek z nich odpowiedziałeś NIE – przeczytaj ten wpis i sprawdź, czy wszystko masz pod kontrolą. Pod każdym tematem jest określona liczba punktów. Sprawdź się i zobacz, ile punktów zdobyłeś 🤔
Ciekawe, czy zdobędziesz maksymalną liczbę punktów.

Widoczność w Internecie – Must Have Firmy

Google Moja Firma

Jest to podstawa Twojej działalności w Google. Daje Ci możliwość pojawienia się na mapach (popularna pinezka) – za darmo! Również po wpisaniu nazwy Twojej usługi np. Kosmetyczka czy Hydraulik możesz wyskoczyć na najwyższych pozycjach organicznych! Na czym powinieneś się skupić tworząc swoją wizytówkę Google?

👉 Wstawienie dobrego Logo (zdjęcia wyróżniającego)

👉 Uzupełnienie danych na profilu

👉 Zebranie kilku dobrych opinii

👉 Dodanie zdjęć swojej działalności

👉 Raz na jakiś czas dodaj posta w wizytówce

Jeśli chciałbyś założyć swoją wizytówkę, ale nie wiesz jak to poprawnie zrobić odwiedź mój kanał na Youtube (Łukasz Litwin – Łukaszlitwin.pl) – link w komenatrzu.

Punkty: 5⃣

Facebook

Niektórzy mówią, że Facebook się kończy, że moja Firma nie musi mieć Fanpage. Według mnie to ABSOLUTNA bzdura! 99% Firm powinno mieć swój Fanpage na Facebooku oraz aktywnie z niego korzystać. Ważne jest to, aby prezentować się spójnie i profesjonalnie. W tym przypadku zadbaj o:

👉 Logo w zdjęciu profilowym

👉 Atrakcyjne zdjęcie w tle

👉 Systematyczności dodawania postów

👉 Reklamę sponsorowaną (minimum raz na jakiś czas)

👉 Odpowiadaj zachęcająco na komentarze fanów, aby zaangażować ich do dyskusji

Na Facebooku przebywa bardzo wiele osób, z pewnością są na nim również Twoi Klienci. Twoim priorytetem powinno być nawiązanie relacji z Twoim Fanem. Wiele osób popełnia błąd, że będąc na Facebooku chcą od razu sprzedawać. Daj wartość Twoim Fanom, a w końcu wrócą do Ciebie jako Klienci 🙂

Punkty: 5⃣

Inne Media Społecznościowe

Instagram

Coraz więcej nastolatków i nie tylko „przenosi się” z Facebooka na Instagram i to jest fakt. Tylko 2% kont na Instagramie to konta Firmowe. Widzisz w tym swój potencjał? Jeśli zajmujesz się gastronomią, branżą kosmetyczną, jesteś fryzjerem czy promujesz swoją markę osobistą – te miejsce jest dla Ciebie! Mógłbym tak wymieniać bardzo długo, rekomenduje Ci wraz z założeniem Facebooka od razu konta na Instagramie. Facebook wykupił Instagram, dzięki czemu staje się to jednym, wielkim ekosystemem. Z pewnością reklamowym! Na Instagramie zadbaj o:

👉 Wysokiej jakości zdjęciach swoich produktów / usług

👉 Dokładnego opisania Bio oraz opcji link w Bio

👉 Dodawaniu do 30 #hashtagów

👉 Wchodzeniu w Interakcje z fanami w komentarzu

👉 Oznaczaniu swoich Klientów, aktywnych fanów na zdjęciach

Jeśli nie masz konta na Instagramie, nie wiesz czym jest Bio i o czym tutaj napisałem – nie trać czasu i załóż konto jak najszybciej ⏳

Punkty: 3⃣

Youtube

Posiadanie aktywnego konta na Youtube zdecydowanie zwiększa zaufanie Twoich Klientów. Jest to świetne miejsce na przedstawienie swojej Firmy, pokazanie jej profesjonalizmu  oraz pokazu usług czy produktów. Ponadto konto i video na Youtube umożliwia Ci stworzenie reklamy (popularne pomiń wideo), co bardzo mocno wzmacnia Twoją relację z Klientami 🤝

Punkty: 2⃣

LinkedIn

Jest to świetne miejsce, jeśli naszymi Klientami są przedsiębiorcy oraz osoby, które zajmują wysokie stanowiska w swoich Firmach. Mówi się, że LinkedIn jest Facebookiem dla Korporacji 🏢

Punkty: 2⃣

(w zależności od branży od 2. do 5.)

Strona WWW

Niektórzy uważają, że nikt na strony nie wchodzi. To nie jest mi potrzebne, nie przynosi Klientów. Po 5. latach prowadzenia agencji reklamowej mogę powiedzieć, że jeśli tak myślisz to jesteś w WIELKIM BŁĘDZIE! Profesjonalna strona WWW to uzupełnienie Twojej Firmy, a jeśli posiada swój cel – staje się aktywnym kanałem sprzedażowym. Łukasz… ale strona kosztuje kilka tysięcy złotych – nie mam tyle na start.. Czasem słyszę takie komentarze od moich znajomych. Odpowiedź na to jest bardzo prosta – Google Business Site – czyli kolejne darmowe rozwiązanie od Google’a, które umożliwia Ci posiadanie w miarę profesjonalnej strony. A więc, nie masz strony? Więc bierz się do pracy 🙂

Punkty: 5⃣

Suma Punktów: 2⃣2⃣

Jak zdobywać pierwszych Klientów?

Ten temat chciałbym podzielić na połowę. Jedna to reklama darmowa, druga to płatna. Jak każdy wie, reklama płatna to podstawa biznesu. Media społecznościowe czy Google robią wszystko, aby przekonać Cię, że warto zostawić u nich swoje pieniądze. A co z reklamą zewnętrzną, w „prawdziwym świecie”? Sprawdźmy!

Darmowe sposoby na pierwszych Klientów

Google Moja Firma

Za pomocą wizytówki Google możesz w najprostszy sposób wygenerować ruch na stronie, czy telefony od Klientów do Firmy. Dlaczego? Ponieważ pojawisz się na pytania, które wpisują w wyszukiwarce. A skoro coś wpisują, to znaczy, że chcą coś znaleźć. Masz profesjonalnie prowadzony profil? To świetnie, ale jest to jednocześnie początek drogi do sukcesu. Kolejny etap to pozycjonowanie swojej wizytówki. Tak – samemu. Dołącz do największej w Polsce Grupy o Google Moja Firma (link w komentarzu), którą prowadzę – dzięki czemu dowiesz się, jak samemu być na 1. pozycjach na mapie! O to moje rady w pigułce:

👉 Dodawaj zdjęcia do swojej wizytówki

👉 Proś Klientów o opinie, w których opiszą Twoją usługę

👉 Odpowiadaj na opinie Klientów

👉 Umieszczaj swoją wizytówkę (oraz nazwę Firmy jak w Google Moja Firma, wraz z adresem i numerem – tzw. NAP) na lokalnych forach, OLX, oferteo itp.

👉 Dodawaj raz na jakiś czas wpisy na wizytówkę

Facebook

Na dzień 8. czerwca 2020 roku (dzień, w którym pisze ten wpis) mam 230 polubień strony. Dokładnie tydzień wcześniej miałem ich.. 196. Nie wydałem na moich „nowych fanów” ani złotówki, jak to zrobiłem? Najprostszy sposób to:

👉 Zaproszenie znajomych do polubienia strony.

Tutaj zaznaczam, że nie zapraszałem wszystkich „jak leci”, a osoby, które mogą być moimi odbiorcami lub prawdopodobnie mają znajomych, którym moje wpisy mogą się spodobać 💁‍♂🙆‍♀

Ponadto rekomenduje Ci, abyś:

👉 Udzielał się na grupach

Ile razy sam zauważyłeś zdjęcie lokalnego baru na grupie lub transmisję Live o ciuchach? Choć nie są to najlepsze rozwiązania to pozwalają dotrzeć do szerokiego grona, a co najważniejsze – zdobywać Klientów i to naprawdę działa!

Sam udzielam się na grupach, jednak są one powiązane z moją branżą. Dzięki temu trwale buduje pozycję eksperta wśród społeczności, na której mi zależy.

👉 Publikował posty wysokiej jakości

Koncentruj się na tym, aby to co publikujesz miało największą wartość dla Twoich Fanów. Dzięki temu będą wchodzić w reakcję z Twoimi postami – komentować, lajkować itp. To jak system mikro rekomendacji Twoich działań, dlatego dbaj o to, by były najwyższej jakości.

Cold Calling

Wychodzę tu po za sferę internetu, choć jedną nogą. Z doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że jest to jeden z najlepszych (ale i bardzo trudny) sposobów na pozyskanie Klientów! Na czym polega cold calling? Na znalezieniu numeru do potencjalnego Klienta (osoba, firma) i dzwonieniu z oferowaniem usług. Moje pierwsze sprzedane strony były właśnie w ten sposób. Bez grosza przy duszy i z wielkimi ambicjami pozwoliło mi to pokonać strach i dziś mogę dzielić się z Tobą tym, abyś:

👉 Pokonał strach przed dzwonieniem

Zacznij od dzwonienia w kompletnie inną lokalizację, tak, byś nie martwił się, że ktoś Cię rozpozna. Pozwoli Ci to przełamać pierwszy strach i nauczy rozmowy z Klientami

👉 Nie poddawał się

To jest bardzo ciężkie i monotonne zajęcie. Rzucane słuchawki, niepowodzenie i złe słowa szybko dadzą Ci się we znaki. Pamiętaj jednak co jest Twoim celem. Moim było to, aby pomóc tym ludziom zaistnieć w Internecie. Po 5. latach (choć już tego nie robię) – widzę, że było warto!

👉 Zapisywał udane telefony

Może to zabrzmi dziwnie, ale w różnych porach dniach, w różne dni klienci reagują inaczej. Wiedziałem, że w środę nie mam co dzwonić do swoich Klientów, ponieważ skuteczność była zerowa.

W tym wpisie to tyle sposobów, na darmową reklamę. Nie ma już tutaj punktów, za to jest moje pytanie – znasz jeszcze jakieś? Koniecznie napisz je w komentarzu 🙂

Reklama płatna

Tutaj przed Tobą otwiera się morze możliwości 🏝 Jeśli masz Stronę Internetową, Fanpage, konto na Instagramie oraz kanał na Youtube – to „zgarniasz” większość rynku internetowego w Polsce. Dlaczego?

Cały „ekosystem” Internetu będzie pozwalał Ci na kierowanie ruchu na Stronę Internetową – na której Klient ma wykonać określony cel np. zadzwonić do Ciebie – a wszystkie kanały w mediach społecznościowych mogą pomóc jej w realizacji tego celu lub realizować go na swojej platformie. Jeśli chcesz zdobywać Klientów za pomocą reklamy płatnej, obserwuj mój Fanpage, bo pojawi się na nim wiele darmowej wiedzy, która będzie miała pomóc Ci w zdobyciu Klientów. Aby opisać każdy kanał oraz możliwość reklamowania – musiałbym popełnić o wiele dłuższego posta niż ten i to na część z tych tematów. Jednakże, jeśli chcesz reklamować się płatnie skup się na:

👉 Google Ads

👉 Facebook Ads

Obydwie platformy dają Ci możliwość reklamowania się już „1. przyciskiem”, jednak nie jest to najlepsze rozwiązanie. O wiele lepiej jest nauczyć się działania systemu po to, aby nie tracić ciężko zarobionych pieniędzy.

Organizacja pracy

Listy To-do

Jest to absolutna podstawa, niezależnie od tego, czy prowadzisz biznes, czy nie. Listy to-do to (nie)zwykłe listy zadań do zrobienia. Jak często coś potrafi Ci wypaść? O czym zapomnisz lub nie dokończysz projektu? Udowodniono, że zapisywanie swoich zadań (jak i celów) zwiększa szansę na ich realizację. Dlatego nie czekaj i zacznij prowadzić swoje listy zadań!

A jeśli już to robisz – polecam skorzystanie z aplikacji takich jak ToDoist – dzięki niej zdobędziesz kontrolę nad swoimi zdaniami wszędzie tam, gdzie będziesz miał swojego smartfona 📱

Planowanie Tygodnia

Planowanie i podsumowanie jest bardzo istotne w dziedzinie życia i prowadzenia Firmy. Skąd wiesz, czy płyniesz w dobrym kierunku, skoro nie masz kompasu? Takim kompasem niech będzie Twój plan na tydzień – w nim zawrzyj najważniejsze rzeczy takie jak spotkania z Klientami, skompletowanie dokumentów dla księgowej, czy rozpoczęcie nowego projektu. Później plan tygodnia możesz przerabiać na plan dnia i masz gotową listę Todo! Pamiętaj tylko o celu – po co to wszystko robisz?

Notowanie

Notuj wszystko, wszędzie i tak często jak się da. Pozwoli Ci to na uniknięcie wielu nieprzyjemności w biznesie. Jest to tak istotne jak umowa, którą podpisujesz z Klientem podczas rozpoczęcia współpracy. Notowanie pozwoli Ci zapamiętać więcej faktów, szczegółów oraz to bardzo dobry nawyk. Szczególnie przydatny podczas przeglądów podsumowania tygodnia.

Z pewnością jest to dla mnie rekordowo długi post – jednak jestem z niego dumny. Choć jest podstawowy, to jednocześnie bardzo merytoryczny i gwarantuje Ci, że będzie jeszcze nie raz rozwijany.

pinKs. Brzóski 17, 21-400 Łuków